سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاسیسات گرمایشی موتورخانه

معرفی و آشنایی با محصولات کرمایش صنعتی و کمک به خرید بهتر

فیلتر سختی گیر آب خانگی

امروزه دستگاه های مختلفی در منزل وجود دارد که با آب سر و کار دارند. لوازمی مانند لباسشویی، ظرفشویی، آبگرم کن، پکیج، رادیاتور، شیرآلات ، سیستم های تاسیساتی و موتورخانه، …. . رسوبات و آلاینده های موجود در آب می توانند برای این دستگاه ها ایجاد مشکل کنند و کیفیت کار آنها را کاهش دهند.

 هر چند سختی آب، خطری برای سلامتی به وجود نمی آورد، اما همانطور که گفته شد برای زندگی روزمره مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. ظروف شما پس از شسته شدن و خارج کردن از ماشین ظرفشویی کماکان دارای لکه های سفید رنگ خواهد بود. لباس های شسته شده بعد از خشک شدن، زیر هستند و روی لوازم خانگی که با آب در تماس هستند (مانند شیر آب) لایه گچی مشاهده می کنید و در کتری آب جوش جرم زیاد وجود دارد. این ها برخی از مشکلات متدوال ناشی از سختی آب هستند.

متأسفانه علیرغم اهمیت این موضوع، مردم هیچ اطلاعاتی راجع به سختی آب نداشته و تنها زمانی متوجه موضوع می شوند که با بروز یک اشکال در وسایل و یا سیستم لوله کشی، دلیل آنرا از زبان سرویس کار می شنوند. بسیار مهم است که نسبت به مسأله سختی آب، دیدگاهی پیشگیرانه داشته باشیم. بهترین حالت آن این است که با مشورت با افراد متخصص و یا آزمایش آب منزل، از میزان سختی آب مصرفی و لزوم کنترل آن بدرستی مطلع شویم.

سختی گیر چیست؟

وظیفه حذف ترکیبات معدنی معلق و املاح محلول در آب سیستم های گرمایش و سرمایش ساختمان را بعهده دارند اما رسوب زداها ترکیبات و املاح فوق را فقط در آب معلق نگه می دارند و مانع از رسوب کردن آنها در سطوح تبادل حرارت سیستمهای سرمایش و گرمایش ساختمان می شوند.

 

برخی از موارد کاربرد سختی گیرها :

  1. کاهش سختی آب های آشامیدنی  مطابق با استاندارد سازمان بهداشت جهانی (WHO) مقدار سختی را در آبهای مصرفی بر حسب CaCo3 معادل 250 میلی گرم پیشنهاد شده است.
  2. حذف سختی آب دیگ های بخار
  3. حذف یا کاهش سختی آب در سیستم گرمایش و سرمایش
  4. حذف یا کاهش سختی آب در صنایع نساجی و رنگرزی و ...

 

سختی گیر رزینی

مشخصات فنی سختی گیر ها :

  •  مخزن دستگاه سختی گیر ساخته شده از ورق کربن استیل مطابق استاندارد با دریچه آدم رو
  •  سیستم های پخش کننده و جمع آوری آب همراه با نازل های مخصوص
  •  لوله کشی از جنس گالوانیزه PVC یا پلی اتیلن
  •  یک لایه شن سیلیسی دانه بندی شده
  •  مخزن نمک از جنس پلی اتیلن، فلزی یا بتنی
  •  کنترلر به صورت : دستی، نیمه اتوماتیک، تمام اتوماتی

حذف سختی آب با ستون‌های رزینی سختی‌گیر 

آب سخت آبی است که در آن کاتیون‌هایی نظیر کلسیم، منیزیم، آلومینیوم، آهن، منگنز و ... بیش از حد مجاز حضور دارند. ازآنجاکه معمولاً مقدار کاتیون‌های کلسیم و منیزیم موجود در آب بسیار بیشتر از سایر یون‌های ایجادکننده سختی است، میزان سختی آب تنها بر اساس مقادیر این کاتیون‌ها سنجیده می‌شود. استفاده از آب سخت در کاربردهای مختلف خانگی و صنعتی مشکلات بی‌شماری نظیر ایجاد رسوب آهکی در دیگ‌های بخار، تجهیزات گرمایشی و وسایل پخت‌وپز، کم شدن قابلیت پاک‌کنندگی مواد شوینده به دلیل کاهش میزان کف تولیدی، ایجاد سنگ کلیه و بیماری‌های گوارشی در اثر نوشیدن بیش‌ازاندازه، کاهش کیفیت پخت مواد غذایی و ... می‌شود؛ بنابراین لازم است تا آب سخت برای مصارف مختلف سختی‌گیری شود. 

کاربردهای ستون‌های رزینی سختی‌گیر 

استفاده از آب سخت برای کاربردهای مختلف معایب زیادی به همراه دارد و نیاز به حذف سختی آب در بخش‌های مختلف خانگی و صنعتی امری ضروری است. سیستم سختی‌گیر آب بهتا می‌تواند برای سختی‌گیری از آب در موارد زیر به کار آید:

  • سختی‌گیری از آب مورداستفاده در کاربردهای خانگی که باعث حذف رسوبات ایجادشده در وسایل پخت‌وپز، بهبود کیفیت غذاهای پخته‌شده، کاهش بیماری‌های گوارشی و کلیوی و بهبود کارایی مواد شست‌وشو کننده خواهد شد.
  • سختی‌گیری از آب مورداستفاده در دیگ‌های بخار صنایع مختلف که سبب افزایش طول عمر تجهیزات به دلیل کاهش میزان رسوب‌گیری آنها می‌شود.
  • سختی‌گیری از آب ورودی به موتورخانه‌ها برای تجهیزات حرارتی و گرمایشی که علاوه بر افزایش طول عمر آنها به دلیل کاهش میزان رسوب، ضریب انتقال حرارت در این تجهیزات بیشتر شده و با وجود کارایی بیشتر، انرژی کمتری مصرف می‌شود.