سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاسیسات گرمایشی موتورخانه

معرفی و آشنایی با محصولات کرمایش صنعتی و کمک به خرید بهتر

نمک سختی گیر آب

    نظر

سختی گیر رزینی

نمک سختی گیر ماده ای است که در عملیات بکواش سیستم تصفیه آب سخت شرکت نموده و باعث جایگزینی سدیم بجای کلسیم می شود و شرایط را برای احیاء رزین تصفیه آب فراهم می نماید.

طرز عملکرد سختی گیر به گونه ای است که کلسیم و منیزیم موجود در آب را به داخل رزین جذب می کند حال بعد از مدتی استفاده از این رزین به حالت اشباع درمی آید که نیازمند احیا شدن و قرار گرفتن دوباره در چرخه عملیاتی سختی گیر می باشد.

برای نرم شدن آب ، به طور کلی سه نوع نمک به استفاده می شود:

- سنگ نمک
- نمک خورشیدی
- نمک تبخیر شده

نمک سختی گیر

نمک خورشیدی به عنوان یک محصول طبیعی عمدتا از طریق تبخیر آب دریا به دست می آید. حاوی 85? سدیم کلرید است.

میزان عدم حلالیت آب در آن کمتر از 0.03? است. معمولاً به شکل بلوری فروخته می شود، گاهی اوقات به صورت قرص نیز فروخته می شود.

نمک تبخیر شده از طریق استخراج رسوبات نمکی زیرزمینی تولید می شود. سپس با استفاده از انرژی گاز طبیعی یا زغال سنگ ، رطوبت تبخیر می شود. نمک تبخیر شده حاوی 99.6 تا 99.99? سدیم کلرید است.

عملکرد نمک سختی گیر در دستگاه سختی گیر :

زیان های آب های سخت در مصارف صنعتی باعث بروز مشکلات عدیده ای می گردد. زیان های آب های سخت در مصارف صنعتی باعث بروز مشکلات عدیده ای می گردد. مبادله یونی رزین جهت حذف املاح کلسیم و منیزیم آب، کم کم رزین را از کار انداخته و می بایست رزین دوباره بازیابی و احیاء شوند. این کار احیاء مجدد رزین توسط محلول غلیظ آب  و نمک سختی گیر (نمک احیای رزین سختی گیر) صورت می گیرد.

انتخاب نمک سختی گیر مناسب:

نمک مناسب می تواند باعث ایجاد تفاوت بین سختیگیر آب شود که به راحتی کار کند و نگهداری آن آسان است 3 عامل در نظر گرفته شده است:
شکل: اگرچه نمک به صورت بلور و بلوک نیز موجود است. ولی معمولا به صورت گلوله توصیه می شوند،
خلوص: نمک های با خلوص بالاتر باقیمانده کمتری در مخزن رها میکنند و در نتیجه نگهداری راحت تر می شود.
نمکهای تخصصی: مناطق جغرافیایی مختلف دارای منابع آب و ماده معدنی مختلف هستند. انتخاب نمک های خاص برای این مناطق توصیه می شود

آیا مخلوط کردن انواع مختلف نمک در نرم کننده آب مضر است؟

به طور کلی مخلوط کردن نمک در نرم کننده آب مضر نیست ، اما انواع نرم کننده های وجود دارد که برای محصولات نرم کننده مخصوص آب طراحی شده اند. در هنگام استفاده از محصولات جایگزین ، این نرم کننده ها عملکرد خوبی ندارند.

مخلوط نمک تبخیر شده با نمک سنگ توصیه نمی شود ، زیرا این امر می تواند مخزن نرم کننده را مهار کند. توصیه می شود قبل از افزودن نوع دیگر ، واحد خود را از خالی کردن یک نوع نمک خالی کنید تا از بروز هرگونه مشکل جلوگیری کنید.؟

کدام نمک نرم کننده آب برای سیستم شما مناسب است؟

به عنوان یک صاحب سختیگیرآب، باید به بررسی میزان نمک و افزودن نمک مناسب ، به مخزن دستگاه خود توجه کنید. بنابراین چه نوع نمکی را باید خریداری کنید؟ در اینجا مواردی که صاحبان سختیگیرآب باید در نظر داشته باشند که همچنین توصیه شخصی ما به مشتریان است.

  • نمک سختیگیر آب سدیم و پتاسیم
  • نمک سختیگیر آب مبتنی بر سدیم
  • نمک نرم کننده آب بر پایه پتاسیم

به چه مقدار نمک نیاز دارید؟
این سؤال که چند بار باید نمک را به مخزن آب سختیگیر اضافه کنید، به دو عامل اصلی بستگی دارد: سختی آب و میزان آبی که روزانه استفاده می شود. در این زمینه میتوان با توجه به شرایط با متخصص یا سازنده آن مشورت کنید

احیا کردن رزین سختی گیر رزینی

احیا کردن رزین سختی گیر توسط نمک موجود در سختی گیر انجام می پذیرد همواره تانک نمکی به همراه سختی گیر وجود دارد که حاوی مقداری نمک و آب می باشد که در حالت بکواش شیر سختی گیر مکندگی ایجاد کرده و محلول آب نمک را به داخل سختی گیر کشانده و سبب دفع کلسیم و منیزیم و سایر فلزات جذب شده در رزین می شود.
هموراه بهتر است برای افزایش عمر رزین و احیای خاصیت دوباره رزین ، از سنگ نمک یا نمک های صنعتی استفاده شود.
به طور استاندارد برای هر لیتر رزین ، 25 کیلوگرم نمک در نظر گرفته می شود.