سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاسیسات گرمایشی موتورخانه

معرفی و آشنایی با محصولات کرمایش صنعتی و کمک به خرید بهتر

طرز کار سختی گیر

    نظر

سختی گیر رزینی

 

دستگاه های سختی گیر رزینی کاتیونی عموماً برای حذف سختی (یونهای کلسیم و منیزیم)  از آب جهت جلوگیری از تشکیل رسوب در دیگ ها، برج های خنک کننده و سایز تجهیزات و تأسیساتی که آب از آنها عبور می کند، مورد استفاده قرار می گیرند.

دستگاه های سختی گیر رزینی اگر به درستی طراحی و کنترل شوند، قادر خواهند بود تا سختی آب خروجی دستگاه را به کمتر از  1ppm CaCO3 کاهش دهند.

مراحل مختلف کاری در یک دستگاه سختی گیر رزینی، عبارتند از:

- سرویس (Service)

- بک واش (Backwash)

- مکش محول آب و نمک (Brine Draw)

- شستشوی آهسته (Slow Rinse)

- شستشوی سریع (Fast Rinse)

راه اندازی و طرز کار سختی گیر

  1.  ابتدا شیر را در حالت run قرار داده و تمامی شیرها را می بندیم سپس شیر ورودی آب سخت و شیر تخلیه هوا را باز می کنیم تا آب وارد سختی گیر شود و از رزین عبور کند زمانی که آب از شیر هواگیری خارج شد شیر هواگیری را می بندیم و شیر خروجی آب را باز می کنیم تا آب از رایزر که آب را از مخزن سختیگیر بالا می آورد بالا آورده و آب نرم از سختیگیر خارج شود لازم به ذکر است قسمت بالایی مخزن سختی گیر دارای فضای خالی است برای انبساط رزین و همچنین در قسمت پایین رزین بستری از سیلیس وجود دارد که مانع از خروج رزین ها از سختی گیر می شود .
  2. بعد از گذشت مدتی رزین نیاز به احیا پیدا می کند یعنی یون های مثبت یا منفی آن تقلیل یافته و باید توسط شتستشو با محلول آب و نمک دوباره خاصیت خود را پیدا کند برای اینکار ابتدا شیر را در حالت regen قرار داده و سپس شیرهای نمک و تخلیه را باز می کنیم تا محلول آب و نمک وارد سختی گیر شده و سپس بعد از بالا آمدن از رایزر از لوله تخلیه خارج شود این کار باعث می شود که رزین خاصیت خود را دوباره بدست بیاورد.
  3. بعد از شستشوی رزین با آب نمک شیر را در حالت wash قرار داده سپس شیرهای ورودی آب و تخلیه را باز می کنیم تا رزین به طور کامل شستشو داده شود و نمک های موجود در داخل رزین و رایزر به طور کامل تخلیه شوند.
  4. بعد از این کار دوبار شیر را در حالت run قرار داده و شیر های ورودی و خروجی را باز می کنیم .

علت بوجود آمدن سختی در آب

آب یک حلال جهانی است. آب باران که تقریبا آب مقطر و خالص به حساب می آید از روی سنگها و خاک ، مواد معدنی محلول از جمله کربناتهای کلسیم و منیزیم را که بصورت طبیعی وجود دارد ، عبور می کند و این باعث سخت شدن آن می شود. بیشتر منابع آب دارای مقداری سختی است. برای استفاده مناسب از آب در فرایندهای تولید ، دیگهای بخار ، برج های خنک کننده و آب شستشو ، معمولاً به سختی گیر آب نیاز است.

موارد کاربرد سختی گیر

1- کاهش سختی آب های آشامیدنی

2-حدف سختی آب تغذیه دیگ بخار

3- حدف یا کاهش سختی آب سیستم های گرمایش و سرمایش

4- حدف یا کاهش سختی آب مورد نیاز در صنایع مختلف